Spectaculair kleurenfestijn, Studie en Regenjas - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu Spectaculair kleurenfestijn, Studie en Regenjas - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu

Spectaculair kleurenfestijn, Studie en Regenjas

Blijf op de hoogte en volg Marieke

10 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Beste allemaal,

Daar ben ik weer! Alles gaat goed; weer gewend zonder familie in de buurt, geen heimwee, obesitas (broeken passen nog), oververmoeidheid of zomerdepressie. Er zijn heel wat internationale studenten ziek (geweest) de afgelopen weken, maar gelukkig is mijn weerstand nog hoog genoeg om mij deze ellende te besparen! Ik probeer hier ook serieus wel een beetje op te letten, vooral slapen gaat me erg goed af. Waar ik thuis in Nederland nooit de rust vond voor een middagtukkie, slaap ik hier gemiddeld twee, drie keer per week een uurtje in de middag. Zie het als een soort Afrikaanse siësta. Ik merk dat studie mij echt veel energie kost, dus als mijn ogen dichtvallen, geef ik hier ook gewoon maar lekker aan toe. The African way!

Naast het slapen, studeer ik ook heel wat af. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een essay geschreven (als beloning daarna dan een uurtje aan het zwembad, moet ook kunnen). Daarnaast worden er wekelijks 2 journals ingeleverd, een wekelijkse webtoets gemaakt, veel hoofdstukken gelezen en dan natuurlijk nog de lessen die ik aan Grade 4 (en tijdens het vrijwilligersproject op dinsdagmiddag in Grade 5) geef, voorbereid. Volgende week moet ik voor sociologie een presentatie geven en over hetzelfde onderwerp een essay schrijven, dus ik vermaak me de komende week ook wel weer.

Ik vind 99% van mijn vakken, bijbehorende literatuur en het lesgeven echt ontzettend interessant, maarrrr ik doe natuurlijk ook nog genoeg andere, niet-studiegerelateerde dingen! Ik zal daar even verslag van doen. Naast alle gezellige etentjes, theetjes en wijntjes door de week heen, stonden er vorig weekend twee trips op de agenda; Holi One Color Festival en een concert van Goldfish in de Kirstenbosch Gardens, Kaapstad (beiden zijn het googlen waard). Beide trips waren georganiseerd door ISOS (International Student Organization Stellenbosch, denk ik… ). Oftewel; we werden heel fijn van en naar plaats van bestemming gebracht in de bus! Zaterdag Holi One, een festival op de Grand Parade (midden in Kaapstad, met –natuurlijk- de gigantische Tafelberg prominent in het uitzicht aanwezig). Hier kon je verschillende kleuren poeder kopen, die dan vervolgens door de lucht heen vlogen. Het deed mij een beetje denken aan de Polderse Kermis, geen meel of bier maar poeder (veel leuker!) en het terrein was als een grote speeltuin. Organiseer zo’n festival in Nederland – succes gegarandeerd (het wordt ook al in verschillende steden in Duitsland gehouden). Ieder uur was er een countdown, waarna iedereen massaal zijn kleurtjes in de lucht wierp, maar ook gedurende het uur waren drankjes en ogen niet veilig. Het was geweldig, goed sfeertje en die kleuren gaven zo’n mooi effect! Aan het einde van de avond was iedereen ‘one’, iedereen had het zelfde vieze bruine kleurtje van alle gemixte kleuren poeders op zijn lichaam. Het was een pittig dagje (11uur vertrekken, uurtje of 12 ’s avonds weer terug in Stellenbosch), maar ik heb onwijs genoten! (Haren waren na 2 keer wassen niet meer groen en een goede scrubbeurt was ook nodig. Spijkershortje gelukkig weer schoon gekregen, huidskleurige bh is voortaan groen en mijn ‘witte’ shirt heb ik maar weggegooid).

De zondag gingen we ook weer op stap, maar dit was een hele relaxte trip. De Kirstenbosch Gardens is een grote botanische tuin, waar ’s zomers concerten worden gehouden. Iedereen neemt dan zijn picknickkleedje met bijbehorende picknick mee (bijbehorende “haringen” om in de grond te steken om je wijnglas stabiel in te kunnen plaatsen), geniet lekker van het zonnetje en als het concert eenmaal begint, gaan de voetjes van het gras. Goldfish zorgt voor een extra zomers sfeertje met zijn muziek en er waren ook verschillende gastartiesten die het geheel tot een fijne show maakten. Hele goede tijdsbesteding voor de zondag! Wil zeker nog een keer terug naar Kirstenbosch, aangezien ik van de botanische tuin nog niet veel gezien heb en het een hele fijne plaats is om gewoon lekker ontspannen van het zonnetje en uitzicht te genieten.

Toen was het weekend weer voorbij en begon de maandag weer met grade 4. We hadden deze dag lege flessen gerecycled tot bloempotjes en die hebben we geschilderd. Het was een waar succes, de learners waren ontzettend enthousiast (zo enthousiast dat ondanks strikte instructies er toch een aantal kids onder de verf zaten…). Maar goed, ze hadden genoten en dat is het belangrijkste, toch!? (Toch dacht ik, ja die wasmachine waar Nederlandse mama’s de vieze kleertjes van hun kids ingooien, ontbreekt hier op de winefarms… Maar tegelijkertijd dacht ik ook dat het niet de eerste keer zou zijn dat de kleren niet geheel schoon thuis zouden komen).

Donderdagmiddag ben ik met Siu Lien en Lisanne op de fiets gestapt om eens even decadent een wijn- en chocoladeproeverij te doen. Heerlijk aan een picknicktafel vijf wijntjes met bijbehorend chocolaatje geproefd en gezellig bij gekletst, was weer erg leuk.

Deze week heb ik ook mijn plannen gemaakt voor de recess-vakantieweek. Met Pasen zit ik dit jaar waarschijnlijk niet in de kerk, maar op een citrus- en mangofarm in Cederberg (googlen). Dan kom ik maandags weer even terug naar Stellenbosch en vertrek ik vervolgens woensdags naar Oudtshoorn om daar tot zondag te blijven. Beide bestemmingen zijn mooie locaties waar veel leuke dingen te doen zijn, dus ik kijk uit naar mijn eerste ‘voorjaars/herfst’-vakantie in drie jaar!

Afgelopen vrijdagavond heb ik vanuit mijn LSCE-vak een film gekeken; Skin. Erg heftig en indrukwekkend. Kon het niet droog houden, maar deze film draagt weer gigantisch bij aan kennis en ‘begrip’ over de nog zo recente geschiedenis van Apartheid. Als je de mogelijkheid hebt, zeker kijken.

Toen was het alweer weekend en deze heb ik ook dit keer weer goed ingevuld. Zaterdagochtend ben ik met Lisanne en Sophie per matiesbike naar de ‘Slow Food Market’ geweest. Ook weer zo iets lekker decadents met alleen maar blanke mensen, heerlijk vers bereid eten, leuke spulletjes, grote eikenbomen waaronder men met goede flessen wijn van het leven zit te genieten. Hier dus lekker ontbeten met een broodje zalm en een überverse smoothie. Er was zelfs nog een Hollandse stroopwafelmeneer, dus voor veel te veel geld ook nog een stroopwafel gegeten. ’s Middags ben ik samen met Siu Lien met Lucas (een Zwitserse jongen met een prachtige, gouden, oude Mercedes – weet volledig de weg in Kaapstad dankzij een stage 6 jaar geleden – wil nu elektrische fietsen gaan importeren in Zuid-Afrika en wilde deze zaterdagmiddag gebruiken om een beetje te netwerken) mee naar Kaapstad gegaan. Lucas dropte ons naast het museum (waar hij ons na een paar uurtjes ook weer oppikte, sublieme service), waarna wij dus een paar uurtjes door het South African Museum gewandeld hebben. Ik moet zeggen dat ik niet ontzettend onder de indruk was van al het tentoongestelde (veel skeletten en opgezette dieren, neef Jon; jij zou het super gevonden hebben!), maar het was leuk om er geweest te zijn. Het was een goede besteding van de zaterdagmiddag, helemaal omdat we met drie kwartier weer terug in Stellenbosch waren (in plaats van de veel langer durende treinrit). ’s Avonds weer heerlijk op tijd mijn bedje ingedoken om vandaag dus het essay te schrijven waar ik deze blog ook mee ben begonnen. Nu ik het toch over mijn bed heb, het is inmiddels alweer laat genoeg voor de zondagavond, dus na de wist-u-datjes duik ik weer lekker mijn bed in!

Wist-u-datjes
- Hier inmiddels veel vriendjes, vriendinnetjes en familieleden van internationale studenten op bezoek komen? Geloof me, een uitwisseling is ontzettend goed voor de economie als je ziet hoeveel mensen een gemiddelde exchangestudent naar Zuid-Afrika brengt. Tegelijkertijd natuurlijk ook weer slecht voor het milieu, als je kijkt naar al die vliegtuigen die daardoor door de lucht vliegen… Hoe dan ook; gezellig is het wel!
- Ik weer hele leuke skypecalls heb gehad en ook whatsappen met iedereen in Nederland echt heel erg gezellig is?
- Ik tijdens een van de skypecalls met mijn ome Matthé zelfs even live op de Lentetuin ben geweest!!?? Al was het maar voor 1,5 minuut, ik heb toch even de berg/schans in het midden van de hal gezien en een mini stukje prijsuitreiking Zandhaastrofee meegemaakt!
- Ik eindelijk een lesje in de sportschool heb gedaan? Ik ben in Amsterdam gewend om helemaal afgemat te worden, maar het viel me (stiekem) best mee na een tijd zonder sportschool! (schouderklopje)
- Het hier afgelopen vrijdag de hele dag keihard geregend heeft? Ik stapte ’s ochtends op mijn fietsje om naar het station te fietsen (12 minuten). Toen Patrick het hek voor mij opende, zei hij dat ik maar een van mijn vrienden moest vragen mij te ‘droppen’ op het station, want anders zou ik toch helemaal nat worden! Ik vertelde hem dat ik in Nederland wel gewend ben aan ‘een beetje’ regen en ben toen maar gegaan. Lief, zo bezorgd, terwijl hij iedere dag een half uur van en naar het station moet lopen… Maar goed, vandaag dus voor het eerst mijn regenjas aangehad...
- Mijn docent zei dat we met Pasen in onze winterkleding lopen, omdat zo’n dag als de vrijdag echt het boegbeeld is van hoe de Zuid-Afrikaanse winter eruit ziet? Iedereen in de stress, totdat er werd gereageerd dat de docent niet weet wat ‘winterkleding’ is. Daar zit ook wel weer wat in… Hoewel het ’s nachts kan vriezen, wordt het overdag toch zo weer een graad of 15/20. En dat is voor een winter best te overzien, toch?
- -nu we het toch over het weer hebben – de voorspelling voor de komende week gemiddeld een graadje of 30 is? De winter is nog niet begonnen hoor!

Lieve mensen, houd nog even vol, voor jullie komt het voorjaar er ook weer aan! Nog maar 21 dagen en dan gaat de zomertijd in en leven we weer volledig volgens de zelfde klok!

  • 10 Maart 2013 - 22:24

    Stefan:

    Weer erg leuk verhaal Mariek! X

  • 10 Maart 2013 - 22:39

    Pap En Mam:

    Hoi Marieke,
    Zo jij hebt je zondag goed besteed!!! Na je essay ook je blog nog even bijgehouden!! Weer gezellig om te lezen. (tante zal het ook weer leuk vinden!) Slaap lekker en weer veel succes de komende week. Doe je morgen alle lieve kindertjes de groetjes van ons?? X pap en
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX mam

  • 10 Maart 2013 - 22:46

    Marloes:

    Eerst een foto vanuit zonnig Chili en nu die muts vanuit Zuid Afrika die ons er nog even lekker inwrijven dat het buiten weer onder nul is :P hahaha! Dikke kus

  • 10 Maart 2013 - 22:58

    Karin Vd Berg:

    Hey Marieke, Blij weer wat van je te lezen en gelukkig geniet je nog volop.
    Wat een volle weken maak je! Slaap lekker en voor morgen Gezond weer op :)
    Groetjes en Liefs XX

  • 11 Maart 2013 - 09:15

    Wils:

    Hi Mariek,

    Zo te lezen maak jij in enkele dagen mee wat ik nog niet in enkele maanden meemaak;) Klinkt alsof je het lekker naar je zin hebt en we blijven je volgen! Groetjes uit het o-zo koude Breezand,

    Wils

  • 11 Maart 2013 - 09:52

    Oma Van Klink:

    marieke wat leuk om ju ervaringen te lezen
    het is net of je er zelf ben zo jij verteld
    suxses marieke geniet van de zon hier is hij ver tezoeken

  • 11 Maart 2013 - 12:01

    Sanne Van Dorp:

    Chick, leest weer goed, ik zal even het adres van die ene wijnboerderij opzoeken, daar moet je de hamburger proeven!! Die is overheerlijk en het uitzicht is onbetaalbaar...

    Verder: gaaf van dat festival.
    En de Botanische Tuin is prachtig, als je nog mooie foto's hebt, dan wil Wout ze graag hebben ;-)

    Nou lieverd, tot volgende keer weer.

    Liefs San

  • 11 Maart 2013 - 13:05

    Lida:

    Hoi Marieke,

    Wat weer een verhaal, maar ontzettend leuk wat je allemaal beleef en doe.
    Geniet er lekker van.Groetjes Tante Lida.

  • 11 Maart 2013 - 16:30

    Chris En Sonja:

    Hoi Marieke,
    De techniek staat ook voor niets. Wel leuk dat je even bij de Lentetuin aanwezig kon zijn zo.
    Als we het zo lezen verveel je je eigen niet. Geniet ervan en succes verder met je studie

  • 11 Maart 2013 - 16:39

    Yvonne:

    Haa Marieke!

    Wat leuk om te lezen allemaal!! En ook leuk om te lezen dat jij al weer even voor mij gekeken hebt of Goldfisch leuk is!!
    31 Mei is Goldfisch in het Amsterdamsebos... en ik heb kaarten gekocht voor dat feestje :)
    Echt te hilarisch! ik geloof bijna niet dat dat hetzelfde zal zijn.

    Nou geniet lekker verder van de zon, we spreken elkaar weer!
    Liefs!

  • 11 Maart 2013 - 19:04

    Rob En Yvonne:

    Rob is met bert naar miranda,s huis dus ik zit even lekker rustig jou verhaal te lezen
    leuk om weer even een klein beetje met je mee te genieten
    Volgens mij haal jij er wel alles uit wat erin zit .
    Dat doe je goed

    groetjes yvonne

  • 20 Maart 2013 - 21:57

    Nel Meijer:

    Hoi Marieke
    Weer een heel verhaal om te lezen erg leuk .

    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 24340

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 26 Juli 2013

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: