Serious Business & Vakantieplannen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu Serious Business & Vakantieplannen - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu

Serious Business & Vakantieplannen

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Beste allemaal,

Ik ben er maar weer even voor gaan zitten! Zitten jullie ook? Geen idee hoe lang dit verhaal weer gaat worden, we gaan het wel weer zien.
Ik heb vanaf morgen officieel vakantie en vertrek dan met drie Duitse meiden; Kristin, Freddie en Cora naar een boerderij in Cederberge. We hebben vanochtend alle boodschappen gedaan, aangezien er zich in dit gebergte niet veel meer schijnt te bevinden dan mooie natuur en een nog mooiere sterrenhemel. Ik heb er heel veel zin in! Maandag, tweede Paasdag, komen we weer terug naar Stellenbosch. Op woensdag gaan we met dezelfde club + Lisanne richting Oudtshoorn om ons vervolgens daar wat dagen te vermaken.

Het feit dat het bijna vakantie is, betekent ook dat ik al op/over de helft van mijn studietijd zit hier in Stellenbosch. Op 21 mei heb ik mijn laatste tentamen, en ook al duurt het dan nog ruim twee maanden voordat ik weer naar Nederland ga, het gaat allemaal wel heel snel! Dit is natuurlijk een goed teken, want ik vermaak mij dan ook nog uitermate goed. Studie gaat goed, ik heb alles wel redelijk onder controle. Het enige dingetje waar ik waarschijnlijk nog een slapeloze nacht van krijg, is de sleepover. We zijn met de studentteachers van grade 4 een slaapfeest aan het voorbereiden. Deze happening staat na de vakantie gepland en we hebben heel veel leuke plannen. Het zal een groot feest worden, maar zoals ik al zei, het is nogal wat. Maar ook voor dit idee geldt weer het motto van community engagement; het enige wat te voorspellen is, is dat niets te voorspellen is; be flexible… Grade 4 kost maar geeft ook steeds nog heel veel energie. De maandagen na het lesgeven ben ik echt gesloopt, maar het is ook oh zo leuk. Ook al gaan dingen vaak totaal niet volgens planning (be flexible…) en kost het heel veel moeite om de kinderen (36...) na een heftig weekend (alcoholisme en geweld) betrokken te maken bij de activiteiten, de smiles en knuffels die je krijgt als ze de klas uitgaan (‘Bye teacher’) zijn dan de bevestiging dat je echt wel iets toevoegt. Ik heb ook de jaarlijkse bazaar mogen meemaken en moeders van wat kids ontmoet. De kinderen natuurlijk trots om hun teacher te kunnen voorstellen aan hun moeder, maar de moeders vaak te schuchter om een gesprekje te voeren. Sommige ouders waren nergens te bekennen en dan ook nog de kinderen die helemaal niet komen. Bijzondere ervaring. Helemaal toen we bij het naar huis gaan zagen dat er een raam van de huurauto van Maren was ingeslagen. Er lag niks in de auto en er was dus niets gestolen, maar oh wat een domper op zo’n dag van de bazar, ook voor de leiding van de school die zo zijn best doet.

Naast de heftige en serieuze dingen is het zo heel af en toe (…) ook nog steeds tijd voor ontspanning. Zo heb ik bijvoorbeeld een bijeenkomst van de Stellenbosch Wine Society bijgewoond. Toke (meisje uit Nijmegen, doet ook de LSCE-course) stuurde me op een maandagmiddag een smsje, of ik zin had om wijn te komen proeven, er was een plaatsje over. Je snapt het al, na tien minuten zat ik naast Toke wijntjes te beoordelen. Toke was die week ook nog eens jarig en dat werd natuurlijk ook gevierd. Op haar verjaardag een stel Afrikaners, waarvan een jongen (Jacques) het ontzettend interessant en grappig vond om de hele avond alleen maar Afrikaans te spreken en naar Nederlands (mijn partijtje) te luisteren. We hebben gegierd van het lachen, want we verstonden en begrepen elkaar aardig goed, maar wat kom je soms hilarische woorden tegen in die taal (en hij in het Nederlands). Zo was een topper het woord ‘overgeven’ (in de zin van braken), in het Afrikaans betekent het alleen dat je de strijd opgeeft, en zij noemen braken dan weer ‘opgooien’. Een lange jongen is een hemelbesem (zeg jimmelbezem) en kattekwaad noemen ze hier ‘stuitig’. Het was een hele leuke avond waarna we ook nog even uit zijn gegaan.

Vorig weekend ben ik meegegaan naar Cape Town (transport geregeld via de universiteit, net zoals activiteiten als Goldfish en Holi One) voor de enige echte ‘Cape Town Night Out’. We waren op tijd om het carnaval mee te maken en konden vervolgens de kroegen in. Het carnaval was erg mooi, maar aangezien er soms een kwartier tussen verschillende praalwagens met dans- en zanggroepen zat, duurde het voor het mooie even te lang. Het stappen duurde daarentegen helemaal niet te lang en we hebben ons erg vermaakt in Long Street. Op weg naar de bus is mijn Mexican neighbor Mateo op slinkse wijze helaas wel van zijn telefoontje beroofd, dus dat doet je weer even beseffen dat je toch in Kaapstad loopt. Om 3 uur vertrok de bus weer richting Stellenbosch en van die rit heb ik maar vijf minuten meegemaakt, aangezien ik als een blok in slaap was gevallen en eenmaal ontwaakt nogal gedesoriënteerd aan Lisanne vroeg waarom de bus stilstond. Geslaagde avond!

Donderdag de 21e was het Human Rights Day, een holiday. ’s Ochtends nog wat studiedingetjes gedaan en ’s middags met Marc (Duitsland), Lukas (Zwitserland) en Siu Lien op de fiets naar een winefarm. We gingen eens een andere kant op en de weg waar we aan begonnen heette ‘Helshoogte’, dus we hadden kunnen weten dat het geen eitje zou worden. Door een gebrek aan versnellingen grotendeels lopend met de fiets naar boven en uiteindelijk bij een wijnboerderij beland die wat dichter bij lag dan de boerderij die we in eerste instantie wilden bezoeken. Met de wijntjes was natuurlijk weer helemaal niets mis, en we besloten wat flessen mee te nemen naar ‘beneden’ (fietstocht van 2 minuten…), om na inkopen (kaasjes, brood, chippies, olijven etc.) in het Bosman House nog het een en ander te nuttigen. We vonden dat we dit wel verdiend hadden na zo’n barre fietstocht. Al met al ook weer een zeer lekker dagje.

Afgelopen weekend ben ik op pad geweest met 8 Afrikaners en Cora (Duitse, gaat ook mee op trip morgen). Zij zingen op hetzelfde koor en daarvan kennen zij elkaar. Ik heb vorige week een concert van het koor bezocht en vorige week vroeg Cora of ik het weekend mee wilde naar Vleesbaai (privé vakantiehuizen-oord aan de kust voor mensen met centjes, op 4,5 uur rijden van Stellenbosch). Ik sloeg dit aanbod natuurlijk niet af en zo kwam ik vrijdagavond aan in een donker oord waar de elektriciteit was uitgevallen (back to basic, met een kaars naar de wc, kijken ze hier niet raar van op). Kennis gemaakt met de hele groep (variërend van motormuis in de dertig tot Helena, Afrikaans meisje dat 11 jaar in Nederland heeft gewoond). Het was een hele diverse groep mensen die om beurten achter de piano ging zitten om klassieke stukken te spelen, de ander lag de hele dag te lezen op de bank en weer een ander stond 4 uur lang bij de braai om een soort Afrikaanse stamppot te bereiden. Ik sliep in een rondavel samen met Helena, terwijl je de zee vanuit je bed kon horen… Helaas scheen het zonnetje niet op zaterdag en was het dus niet echt goed weer om een lekker dagje op het strand te gaan liggen (stiekem wel een beetje balen). ’s Ochtends maar een goede strandwandeling gemaakt en verder een nieuw kaartspel geleerd; Canasta. Hele dag gekaart en ’s middags toch nog even een duik genomen in de Indische Oceaan. Het water was nog warmer dan de gevoelstemperatuur buiten het water, dus dat was best lekker. Zo’n honderd meter van de kust zagen we dolfijnen zwemmen, dus al met al was het ondanks een gebrek aan zon, toch een hele geslaagde, relaxte dag. Zondags zijn we weer op weg naar huis gegaan via een, voor mij, gedeeltelijk nieuwe route via Franschhoek. Daar kwamen we nog een groep van 5 baboons op de weg tegen, en het uitzicht over Franschhoek met ondergaande zon was ook weer goed voor wat geluksmomentjes.

Op aanraden van Helena heb ik van de week ook al de eerste dingen voor mijn reis met Stefan vastgelegd. Kruger Park is geboekt en voor het boeken van de andere hostels wacht ik even de recess af. Tachtig procent van de internationals gaat dan namelijk de Garden Route doen, dus daar komen vast nog wel handige hostel-tips uitgerold! Daarbij wil ik eerst maar eens genieten van de vakantie van de komende week, dan kijken we daarna weer verder!

Inmiddels traditiegetrouw sluit ik af met wat wist-u-datjes.

Wist-u-datjes
- Mijn Matiesbike echt aan een onderhoudsbeurt toe was? Na een lekke band moest ik hem een dagje missen, nu race ik weer dolgelukkig door de mooie lanen van Stellenbosch;
- De tweede en derde les in de gym toch een stukje pittiger waren dan de eerste waar ik in mijn vorige blog over vertelde? Iets te vroeg gejuicht; gemiddeld drie dagen spierpijn gegarandeerd;
- Ik van de Amerikaanse meiden uit mijn LSCE-klas de bijnaam ‘America’ heb gekregen? Een van de meiden kon mijn naam maar niet onthouden en verstond bij Marieke iets van ‘Merika’; haar ezelsbrug werd America….
- Mijn ouders volgend jaar een van hun andere, blonde schatjes moeten missen? Lisa gaat stagelopen in Suriname, dus ik heb al een stille hoop op deze vakantiebestemming voor volgend jaar….
- In het kader van ‘beter laat dan nooit’ ik inmiddels ook mijn Valentijn post van Stefan heb ontvangen?
- Ik mijn eerste tentamen van Human Resource Management heb gehaald met 77/100? Zou volgens het Nederlandse systeem een 8 zijn. Dik tevreden dus, en dat voor een tentamen dat plaatsvond op de dinsdag na het weekend met Holi One Festival & Goldfish…;
- Er zo nu en dan nog steeds heerlijk voor mij wordt gekookt? Het culinair hoogstandje van Siu Lien was de afgelopen weken couscous met brood en gehaktballetjes. De moeder van mijn docent op de LSCE heeft zichzelf ook weer overtroffen met een vegetarische lasagna met kazen.
- De Maties (rugbyteam) in de finale van de Varsity Cup staan? Na weer twee hele leuke (lees, gezellige maar heus af en toe ook heel spannende) wedstrijden vindt op maandag 8 april de finale plaats hier in Stellenbosch;
- Opa van Lierop een prominente plaats had in mijn presentatie voor sociologie? De presentatie moest gaan over hoe de lokale overheid hier in Zuid-Afrika zijn diensten verleend inclusief vergelijking met het systeem in Nederland. Om de boel wat te verlevendigen kwam een foto van opa als locoburgemeester even door de powerpoint heenvliegen (het moet vast een goede invloed geweest op het cijfer dat ik voor mijn essay kreeg: 70/100!).

Geniet van de Paas en PMF –ook al zal het niet zoals ik in bikini zijn, maar ja, jullie hebben dan weer paaseitjes – dan galm ik dit weekend wel een paar Halleluja’s door de Cederberg Mountains!


  • 27 Maart 2013 - 18:17

    Tante Nel :

    Hoi Marieke was weer leuk om te lezen wat je allemaal
    Mee maakt erg leuk.
    Ik ga morgen even bij Miranda kijken ik sprak haar zaterdag ,ze zijn druk bezig .
    Een fijne vakantie en gezellige paas

    Lieve groetjes van ons x


  • 27 Maart 2013 - 18:39

    Tante Lida:

    Hoi Marieke,
    Je ben goed bezig buiten je studie allerlei leuke dingen doen.
    Geniet lekker van je vakantie en evengoed fijne paasdagen.
    Groetjes van ons.

  • 27 Maart 2013 - 19:21

    Mams:

    Wat een surprise om op woensdagavond je nieuwe verhaal te lezen!! Veel nieuws gelezen! (Marieke ik dacht dat jij me alles vertelde??) Oh, dat slaapfeest, wat een feest voor ze. Ik zou er wat voor over hebben om even om een hoekje te komen kijken, al die lieverdjes in hun pyjama. Geniet van de vakantie en xxxxxxxxxx

  • 27 Maart 2013 - 19:23

    Mams:

    Marieke: al over de 2000 bezoekers op je blog!!!

  • 27 Maart 2013 - 19:42

    Stefan:

    Weer een leuk verhaal, schat! Lekker blijven genieten! Kuss

  • 27 Maart 2013 - 19:58

    Yvonne:

    Wauw, Mariek wat een goede resultaten.... en dat na zulke weekenden!
    En wat een leuke dingen doe je allemaal! echt leuk om weer een nieuw verhaal te kunnen lezen.
    Geniet lekker van je vakantie!! Ik ga ook lekker van mijn paasweekend genieten.
    Ik ga mee met familieweekend van Bart naar Drente :D
    Wel even lekker na mijn 1e weekje stage in Amsterdam Noord, maar daar is het ook leuk.
    Alleen helaas ook voor mij geen PMF dus dit jaar :O

    Nou dikke kus!! (ik mis je wel een beetje hoor in Osdorp!)

  • 27 Maart 2013 - 20:41

    Karin Vd Berg:

    Hey Marieke,
    Zo dat was weer een heel lang verslag van je met goed cijfers.Ga lekker genieten van je Paasvacantie en ik ben nu al benieuwd naar het slaapfeest-verslag :)
    Groetjes en Liefs.

  • 27 Maart 2013 - 21:10

    Jojan:

    Ahh dat klinkt allemaal heerlijk, ook zo bijzonder dat je dolfijnen hebt gezien..en.leuk geschreven weer:) Geniet.van je trip!

  • 28 Maart 2013 - 11:21

    Rob En Yvonne:

    hallo marieke
    Ben nu al benieuwd naar je ervaringen tijdens je vakantie.
    Wat een bijzondere dingen maak jij daar toch mee.En dan nog een goed cijfer halen top hoor
    Fijne vakantie
    groetjes van ons

  • 28 Maart 2013 - 15:41

    Sanne Van Dorp:

    Heej kanjer,

    klinkt weer goed allemaal, als je wilt kan ik nog wel even met Stefan gaan zitten voor wat gave hostels langs de route. Gaan jullie een auto huren of via Hop-on-Hop-off bus???

    Nou lieverd, zet hem weer op en veel plezier dit weekend.

    Kus San

  • 28 Maart 2013 - 20:32

    Ineke:

    Ha Marieke,

    Wat een verhaal weer, leuk om te lezen. Hier sneeuwt het nu dus geniet maar lekker van het weer en de mooie omgeving daar!
    Groetjes van ons.

  • 10 April 2013 - 18:22

    Tante Tineke:

    Ben er nu maar even rustig voor gaan zitten om al je verhalen te lezen
    Wat een belevenis je geniet volgens mij vol op
    Erg leuk om te lezen allemaal
    veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 24339

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 26 Juli 2013

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: