It' s time for Africa - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu It' s time for Africa - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marieke - WaarBenJij.nu

It' s time for Africa

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

(Vanaf de universiteit - heb thuis nog geen internet maar hier wel even snel, handig he zo'n goed voorbereid meisje die zo slim is dit verhaal op een usbstick te gooien in de hoop het hier alvast kwijt te kunnen - ga nu naar de collegezaal! Liefs!)

Beste allemaal,
Ik schrijf dit verhaal op dinsdagavond 22 januari, half 10 Afrikaanse tijd. Ik plak aan alle kanten, maar zal over de warmte verder niet klagen. De reis is prima verlopen, op wat vertraging vanaf Londen na. In het vliegtuig mocht ik natuurlijk eindelijk mijn boekjes bekijken. Allereerst het album van de aanhangvrienden- en vriendinnen! Zo ontzettend leuk om van iedereen een creatief werkje in huis te hebben; ik heb echt gegierd, dankjulliewel. Ook het boekje van Anne en Jojan heb ik twee keer gelezen, zulke lieve maar ook hilarische berichtjes van heel veel mensen! Ook dankjulliewel… En dan ook nog dankjulliewel voor de geweldige bijdragen aan de film die Lisa zondag in elkaar heeft gezet. Negen uur heeft ze lopen zwoegen om een sfeerimpressie van de avond en alle personal messages in elkaar te zetten, vergezeld van een leuk muziekje hier en daar. Ook hier heb ik gegierd maar ook heel wat traantjes weggepinkt. Zo bijzonder dat dit allemaal voor mij gedaan is en aan mij gegeven is; het lijkt wel of ik ga emigreren! Wees maar gerust, zoals velen ook al zeiden en schreven; met de polderse kermis ben ik weer terug. Goed, even terug naar de heenreis. Op Londen Heathrow zocht Adriaan ons op, hij gaat ook in Stellenbosch studeren en wij hebben in Amsterdam al kennisgemaakt. De uurtjes vertraging vlogen door wat gezellige kletsuurtjes zo voorbij. Uiteindelijk gingen we om twaalf uur ’s nachts de lucht in en begon ik met het kijken van The Lion King. Geloof het of niet, dit verhaal heb ik ooit alleen in musicalvorm gezien en de Disneyfilm was voor mij dus altijd achterwege gebleven. Toen de film startte met Circle of Life (en alle ingonyama ngengwenamabala’s) dacht ik, oja nee he, zo’n sentimenteel Ritmisch Koor Breezand-flashback kan ik nét hebben in zo’n vermoeide, labiele toestand. Echter keek ik al snel scheel van vermoeidheid (lag natuurlijk niet aan de mooie Afrikafilm), dus besloot ik de oordoppen in- en mijn oogmasker op te doen. Eenmaal net in slaap, porde Lisanne mij wakker; we kregen een warme hap! Om twee uur ’s nachts om precies te zijn. Ondanks de krentenbollen met kaas die ik eerder die avond al gegeten had, ondernam ik als eetliefhebber natuurlijk toch een poging de vliegtuigpasta weg te werken. Gedeeltelijk lukte het, maar ik hield het al snel voor gezien. Uiteindelijk werd ik vanochtend weer wakker en toen hoefden we nog maar 1,5uur te vliegen. We konden vanuit het vliegtuig de Tafelberg zien liggen en dat gaf echt een kick; ik ben in Zuid-Afrika! In het vliegtuig al snel de slippers uit de handbagage gehaald en de trui weer terug in de backpack gestopt. Op het vliegveld werden we door Lio opgewacht, een aardige jongen van de universiteit die mij met Lisanne, Adriaan, nog een Nederlands en Duits meisje en een jongen uit Oostenrijk naar Stellenbosch bracht. Super vet om nu echt die route vanuit Kaapstad naar de eindbestemming te rijden. Krottenwijken aan de rand van de weg en natuurlijk het stuur (en inhalen) rechts en het rijden links. Wijngaarden tot hoever je kijken kon en prachtige gebouwen in Stellenbosch. We werden gedropt op het international office om nog wat dingen te registreren en ons in te schrijven voor de Cape Town Tour van zondag en het welkomstdiner van donderdag. Vervolgens weer in het busje met wat anderen op naar 6 Cluver Street, onze accommodatie. Grote hekken en veel zwartgekleurde tuinmannen en bewakers wachtten ons op. Het hele complex is gloednieuw en de dochter van Petro (onze huisbaas, het is een vrouw overigens) leidde ons naar onze kamers. Oja, we hebben trouwens ook een zwembad! Het is niet groot, maar hé, het stond niet in ons contract, dus een zeer aangename verrassing was het wel! Koffers uitgepakt en op naar de Spar om boodschappen te doen en elektriciteit te kopen. Dat gaat hier ongeveer net zoals met beltegoed; je geeft het nummer van je-ik noem het maar soort van alarmsysteempje- kastje, je betaalt en dan krijg je een bonnetje met een code wat je dus op dat alarmsysteemkastje moet intypen. Vervolgens heb je weer even elektriciteit; hoe lang? Geen idee, gaan we wel zien. In de Spar kwamen we twee andere meiden tegen, Anniek uit Limburg en Sofie uit België. Met hen spraken we af om ’s avonds in het centrum te gaan eten, dus zo gezegd zo gedaan. Ik moest natuurlijk weer de duurste burger uitzoeken, dus ik at voor uiteindelijk 10euro inclusief een wijntje (voor maar 100 rand = minder dan 1 euro) en dikke fooi (ik heb nog geen kleingeld, alleen grote Zuid-Afrikaanse Randen-flappen) (Je denkt niet duur, maar Sofie at voor 4 euro)Morgen om 8:00 worden we op de campus verwacht voor de start van de oriëntatiedagen. Lisanne en ik hebben net trouwens ook even kennisgemaakt met een van onze Mexicaanse buurjongens, hij heet geloof ik Soerd (aangezien mijn kennis van het Spaans nihil is, is dit fonetisch  ). Lisanne en ik hadden wat vragen over het internet, want dat schijnt dus morgen geïnstalleerd te worden, maar daar moeten we dan wel dik voor betalen. Het gaat hier blijkbaar niet zo van; code en wachtwoord invoeren en dan heb je wifi-internet, nee, je betaalt per gb? Dus als iemand verstand heeft van hoeveel gb je per maand nodig hebt om een paar keer in de week knap te skypen, dan houd ik me aanbevolen voor een advies. We gaan het zien. Ik ga lekker douchen en op tijd mijn bed in, hopelijk kan ik morgenavond dit verhaal posten en ook een klein (?) verslagje doen van de eerste oriëntatiedag.

  • 23 Januari 2013 - 08:01

    Mam:

    Hoi Mariek, je bent al vroeg op pad! Heerlijk om je verhaal te lezen. Je snapt wel dat ik gister om de tien minuten naar de lap-top liep om te kijken of er al een brichtje was. Werd moe van mezelf. Niet jouw probleem hoor zal wel overgaan! Handig om zo uitgebreid te schrijven, heb geen vragen;-) Succes en veel plezier vandaag en doe voorzichtig.
    XXXX Mam

  • 23 Januari 2013 - 08:09

    Karin Vd Berg:

    Hoi Marieke,
    Wat een lang verhaal heb je al even gauw weten te plaatsen, geweldig ga zo door.
    Succes en kus van mij, groetjes ;)

  • 23 Januari 2013 - 09:16

    Margot:

    wat een leuk (en lang) verhaal Marieke !!!! Groetjes van ons allemaal.

  • 23 Januari 2013 - 09:38

    Kaatje:

    Heee Mieke,
    Wat heb je lang geslapen! De reis was voor jou zo om:)
    Leuk dat je alweer nieuwe contacten hebt gemaak en gisteravond lekker gegeten hebt.
    Heb al zin in je volgende verhaal!
    Dikke kus van Kaatje

  • 23 Januari 2013 - 09:39

    Lida:

    Hoi Marieke,
    Leuk dat je al zoveel weet te schrijven.
    Ben blij dat je vlucht goed is gegaan.
    En nu lekker genieten ben jeloers op
    je dat het daar zo lekker warm is en hier
    zo koud.
    Groetjes Tante Lida.

  • 23 Januari 2013 - 09:52

    Yvonne R:

    Mariekie! Het klinkt geweldig! Leuk om te lezen zeg... En fijn om zo snel van je te horen!
    Behalve dat van internet... Betalen per Gb.

    Good luck, Xx.

  • 23 Januari 2013 - 10:04

    Lisa:

    Waarom wordt mama wel op de hoogte gehouden van je blog via de mail en IK niet?! Hè? hè?
    Ik heb mezelf dus maar even aangemeld.
    Wat lekker dat je goed bent aangekomen én ontvangen.
    Kun je niet even één van die zwartgekleurde tuinmannetjes (of liever die bewakers) regelen om ons door de omgeving te gidsen als wij er zijn? :)
    Veel plezier en we skypen! (opa betaalt, toch? :) )

  • 23 Januari 2013 - 11:30

    Wilma:

    Hoi meis, lekker dat de reis zo heerlijk ontspannen verlopen is en je genoeg afleiding had met je meegekregen leesvoer ;-} Om twee uur s'nachts een warme hap wegwerken lukt je volgens mij alleen als je flink te stappen bent geweest, althans dat doet Nathalie meestal. Heerlijk je beeldende verhaallijn, hou dat er maar lekker in. Weet van GB te weinig om je om je van advies te voorzien, weet alleen dat het aardig oploopt in een buitenland ;-{{. Maar lees dat opa betaalt ....... komt wel goed schatje. Ga lekker genieten, ik groet je uit een koud poldertje gevoelsthem -9,8 aaaaaaaaaaaaaah koud he xxx

  • 23 Januari 2013 - 12:00

    Anneroos:

    Super leuk om je zo te kunnen volgen Mariek, ben blij dat de reis goed verlopen is. En zo te horen gaat het helemaal goed komen daar, heb nu al zin in je volgende verhalen! :) XX

  • 23 Januari 2013 - 12:48

    Jojan:

    Wat heerlijk dat je zolang kan slapen in het vliegtuig en ook al zoveel nieuwe mensen ontmoet!!Ik ga me ook even aanmelden per mail voor je blog, groetjes!!

  • 23 Januari 2013 - 13:24

    Loes:

    Klinkt goed allemaal Mariek!! Hoe is je kamer en de universiteit? Succes met verder acclimatiseren, ben benieuwd naar je volgende verhaal! X Loes

  • 23 Januari 2013 - 13:39

    Martin En Katinka:

    Ook vanuit Turkije volgen wij je...!!
    Veel liefs van ons

  • 23 Januari 2013 - 14:06

    Oma Van Klink:

    marieke wat zal je een hoop indrukken te verwerken hebben
    geniet ervan we volgen je liefs oma

  • 23 Januari 2013 - 15:11

    Rob En Yvonne:

    leuk zoals je alles beschrijft.Je kan het zo voor je zien.Helemaal leuk
    Zo te lezen heb je al vele mensen leren kennen ,dus dat gaat wel goed met jou.
    van stefan hadden we al gehoord dat je goed was aangekomen
    Hier gaat alles ook goed en we blijven je volgen

  • 23 Januari 2013 - 17:13

    Tante Nel:

    Hoi Marieke
    Leuk verhaal weer fijn dat alles lekker gaat .
    Ga er van genieten .

    Groetjes van ons x

  • 23 Januari 2013 - 17:36

    Stefan:

    Hoi Mariek,

    Weer een erg leuk verhaal, nu ben ik weer helemaal op de hoogte, scheelt weer wat smsjes;) En te zien aan de reacties, maak je er meerdere mensen blij mee! Hopelijk heb je vanavond ook in je kamer internet, kunnen we misschien ff skypen! Ben ook benieuwd naar de eerste foto's.

    Veel plezier en genieten lieverd!

    Kuss

  • 23 Januari 2013 - 19:12

    Chris En Sonja:

    Marieke,

    Wat kan jij geboeid schrijven. Zoals al meer mensen hier boven schrijven je ziet alles gelijk voor je. Hou dit vol, dan lezen wij al je verhalen wel. Fijn voor je dat een goede vlucht heb gehad en al veel nieuwe mensen hebt ontmoet. Veel plezier daar en we wachten met smart naar het volgende bericht van je want we zijn natuurlijk wel nieuwgierig naar al jou belevenissen. Groetjes

  • 23 Januari 2013 - 20:56

    Karin:

    Ooooooh, ik ben na een verslag al rete jaloers!! Ik denk dat ik al je andere verslagen maar niet ga lezen..... Nee hoor, super leuk dat je ons zo de hoogte houdt.
    Dikke zoen, karin

  • 24 Januari 2013 - 13:07

    Anneke Van Lierop:

    Hallo Marieke.
    Zo de reis weer gehad.En lekker dat alles goed gegaan is.
    Wat had je weer een mooi verhaal om te lezen.
    We gaan er volop van genieten al je het volgende verhaal weer plaatst.
    Wel lekker dat er wat mensen zijn ,waar je mee optrekt,altijd leuk.
    Maar daar heb jij geen moeite mee.
    Veel plezier en studeer ze.
    Gr Tante Anneke

  • 27 Januari 2013 - 13:23

    José:

    Vind dat je nu al heel wat beleefd hebt, Marieke. Ga zo door en heb een mooie tijd!

    Groeten van de Kerkhofjes

  • 29 Januari 2013 - 21:13

    Esther Schouten:

    Heel veel plezier in Kaapstad! Wat een mooie stad he? Wij waren er in september 2012. Wat een super ervaring!! Lieve groet uit Maarssen van Esther en Marcel Schouten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 06 Dec. 2012
Verslag gelezen: 728
Totaal aantal bezoekers 24337

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 26 Juli 2013

Studeren in Stellenbosch

Landen bezocht: